Heb jij hart voor mensen in rouw?

En wil jij voor hen van betekenis zijn?

Dan zoeken wij jou!

Vrijwilliger worden doe je omdat je iets voor een ander wilt betekenen. Maar je krijgt er ook iets voor terug. Wanneer je iemand anders door jouw bijdrage wat meer houvast kunt geven of een lichtpuntje kunt bieden, dan geeft dat een intens gevoel van verbondenheid en warmte. En dat is net wat iemand die probeert te leven met een verlies even nodig kan hebben.

Veel rouwenden worden enorm overvallen door rouw. Midden in de verwarring weten ze vaak niet ‘of ze het wel goed doen’. En dan kan het fijn zijn om even met iemand te praten. Iedereen die een rouwproces doormaakt, doet dat op zijn of haar eigen manier. Er is geen ‘juiste’ manier. Als vrijwilliger van Vereniging leven met dood geef je dan ook geen advies of hulp, maar je bent er gewoon voor iemand op het moment dat het nodig is. Wanneer iemand zijn of haar verhaal kwijt wil of vragen heeft. Of gewoon behoefte heeft aan wat warmte en compassie.

Ben je een gepassioneerde vrijwilliger die een bijdrage wil leveren aan de missie van de Vereniging leven met dood?

Lees dan nog even verder.

Wat kun je bij ons doen?

Je kunt op verschillende manieren iets betekenen voor rouwenden. Zo kun je direct contact hebben met iemand die rouwt, via:

Rouwchat
Een gesprek met iemand die je niet ziet en ook niet hoort, het lijkt misschien heel afstandelijk. Kun je iemand dan wel echt ondersteunen? Jazeker! Mensen kiezen voor chatten omdat ze dan anoniem hun hart kunnen luchten of met vragen kunnen komen. En jij kunt er zo voor hen zijn.

Rouwtelefoon
Wie liever direct en persoonlijk contact wil, kan ons op werkdagen tussen 9 en 17 uur bereiken via 085-4014250. Mensen die bellen, willen hun verhaal kwijt, hebben vragen over hun eigen rouwproces of dat van een ander of zijn op zoek naar meer ondersteuning. Jij kunt voor mensen dat eerste contact zijn.

Rouwsteun
Voor mensen die behoefte hebben aan langduriger contact met dezelfde persoon bieden we Rouwsteun. Die belt regelmatig de nabestaande op om te vragen hoe het gaat en zonder oordeel te luisteren en soms mee te denken. Zo’n vaste vrijwilliger kun jij zijn.

Rouwmail
Sommige mensen schrijven liever dan dat ze praten. Met Rouwmail kunnen ze hun verhaal en/of hun vraag rustig opschrijven, nog eens overlezen en versturen. Ben jij ook iemand die graag schrijft? Dan kun je deze mails beantwoorden – ook door er rustig voor te gaan zitten.

Rouwinformatie/Rouwwegwijzer
Je kunt ook indirect contact met rouwenden hebben. Uit onderzoek blijkt dat nabestaanden veel behoefte hebben aan informatie over rouw. Daarvoor ontwikkelt de Vereniging leven met dood een contentplatform. En jij kunt daar iets in betekenen. Je kunt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan Rouwinformatie/Rouwwegwijzer, zoals:

• Een persoonlijke recensie schrijven over een boek, film of podcast over rouw;
  • Artikelen zoeken, vertalen of schrijven die van belang kunnen zijn voor rouwenden;
  • Een rouw-literatuurlijst maken en bijhouden.

Ambassadeur
Als ambassadeur van de Vereniging leven met dood lever je een bijdrage aan onze landelijke bekendheid. Je kunt bijvoorbeeld:

• In jouw woonplaats of regio folders en informatie verspreiden;
  • Een sociale kaart maken van jouw woonplaats of regio;
  • Praktisch of coördinerend werk doen.

En heb je iets anders te bieden, laat het ons weten!

Je kunt je als vrijwilliger aanmelden voor een combinatie van direct en indirect contact. Want we willen graag dat je de tijd die je voor ons beschikbaar stelt maximaal kunt besteden aan wat je hart je zegt. Zo kun je als je een bereikbaarheidsdienst (Rouwchat of Rouwtelefoon) hebt en even geen gesprekken hebt, andere belangrijke werkzaamheden oppakken die voor nabestaanden belangrijk zijn.

Wat bieden wij jou?

De Vereniging leven met dood biedt haar vrijwilligers verschillende trainingen, intervisies, coaching en inspiratiedagen waarin interessante sprekers uit het vakgebied hun inzichten delen. Als vrijwilliger leer je veel over anderen, maar misschien ook net zoveel over jezelf. Tijdens deze gedegen vrijwilligersbegeleiding krijg je alle informatie die je helpt om iemand op een integere en open manier te ondersteunen bij een verlies. Je kunt onze vrijwilligerstrainers Sandor de Munck en Robert te Pas alvast leren kennen wanneer je hun verhalen leest.

Je krijgt van ons:

• Een training op het gebied van rouw en omgaan met verlies;
  • Een (chat)communicatietraining;
  • Intervisiebijeenkomsten;
  • Webinars en andere vormen van bijscholing;
  • Goede begeleiding, zowel persoonlijk als in een groep;
  • Een collegiale werksfeer waarin ruimte is voor eigen inbreng en persoonlijke ontwikkeling;
  • Een vrijwilligersverzekering;
  • Onkostenvergoeding;
  • Reiskostenvergoeding.

Wat breng je mee als vrijwilliger?

Wij vinden het belangrijk dat onze vrijwilligers de juiste motivatie en communicatievaardigheden hebben. Aan de hand van jouw motivatie en kennismakingsgesprek onderzoeken we of we allebei enthousiast zijn over een samenwerking.

Wat vragen we van jou als vrijwilliger?

• Ervaring en/of affiniteit met het omgaan met verlies;
  • 18 jaar of ouder;
  • Bereidheid om minimaal 1 jaar te blijven, je gemiddeld een dagdeel per week in te zetten en deel te nemen aan trainingen en bijeenkomsten;
  • Respect voor verschillende leefstijlen, levensovertuigingen, culturen en inzichten;
  • Bereidheid om een VOG-verklaring aan te vragen (de kosten hiervoor worden vergoed);
  • Rouwtelefoon/Rouwsteun: goede beheersing van de Nederlandse taal in gesproken woord;
  • Rouwchat/Rouwmail: een goede typvaardigheid en goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
  • Rouwchat: in staat om goed met computers en applicaties om te gaan.

Kom jij ons groeiende vrijwilligersteam versterken? Meld je dan hieronder aan!