Interview directeur Ellen van Son in Vakblad Uitvaart
(nr. 1/2024, pg. 16-17)

Rouwinformatie.nl is live

door Miriam Vijge

De Vereniging leven met dood lanceert het online platform rouwinformatie.nl. Wie rouwt kan er terecht voor informatie en steun. Ook mensen met een rouwende in hun omgeving vinden er tips. “Het is hard nodig dat mens en maatschappij beter omgaan met rouw en verlies.”

Omgaan met rouw en verlies kan veel efficiënter, is de overtuiging van Ellen van Son, directeur van de Vereniging leven met dood. Ze noemt de behoefte aan informatie groot, getuige het Nationaal Rouwonderzoek waarover Vakblad Uitvaart eerder schreef (nr. 5/2023 pg. 6-7) en de 900.000 huisartsafspraken in 2022 die volgens Van Son aan rouw en verlies gerelateerd zijn. “Praktijkondersteuners gaven aan dat er veel behoefte is aan geruststelling, zoals dat rouw geen tijd kent, niet na twee maanden over is.”

“Normale rouw is geen medisch iets, maar een levensvraag. Als je op het juiste moment passende informatie en steun bij rouw krijgt, hoeft niet iedereen naar de huisarts, wat ons zorgsysteem ook niet kan dragen.” Door op een plek betrouwbare informatie en steun bij elkaar te brengen, wil de vereniging in die behoefte voorzien en tegelijk de kennis rondom (omgaan met) rouw en verlies in de samenleving vergroten. “Daarom richt het platform zich -naast mensen die zelf rouwen- ook op mensen met iemand in rouw in hun omgeving. Daarin zijn we onderscheidend.” (…)

Lees de rest van het oorspronkelijke artikel in PDF.